موضوعات مختلف و جذاب

خستگی چشم

 ما به چهار دلیل عمده می توانیم دچار خستگی چشم شویم: اختلال انکساری اصلاح نشده یا عینک قدیمی یا نادرست؛ اختلال در لایه اشکی چشم و خشکی آن؛ وقتی اختلالات بالانس عضلات چشم؛ اختلالات تطابقی و پیرچشمی.

 

یک چشم خوب چشمی ست که خوب ببیند اما احساس نشود، مانند تپیدن قلب و نفس کشیدن که حسن شان در حس نشدن آن ها است.
زندگی امروزی ما بسیار به بینایی وابسته است؛ ما برای دیدن تلویزیون، کار کردن با کامپیوتر و تلفن های همراه، رانندگی و مطالعه و تحصیل برای سال های طولانی که بخش گسترده ای از زندگی ما را به خود اختصاص می دهند نیاز به دید خوب و راحت داریم.


ما به چهار دلیل عمده می توانیم دچار خستگی چشم شویم:
1. اختلال انکساری اصلاح نشده یا عینک قدیمی یا نادرست؛ دیدن به قصد انجام کار چشمی، نیازمند وضعیت اپتیکی (انکساری) سالم دارد. بنابراین اگر فردی آستیگماتیسم، دوربینی یا آستیگماتیسم نامنظم (مانند قوزقرنیه) درمان نشده داشته باشد در هنگام انجام کار چشمی طولانی و جدی، دچار گرفتگی و خستگی چشم و نوسان دید می شود. در نظر داشته باشید که حتی ممکن است دید شما کامل باشد اصطلاحا «ده دهم» باشد اما نیاز به عینک داشته باشید.


2. اختلال در لایه اشکی چشم و خشکی آن؛ وقتی کار چشمی انجام می دهیم، دفعات پلک زدن پایه چشم ما متوسط به یک سوم تقلیل می یابد. این موضوع باعث تبخیر لایه اشکی روی سطح چشم می شود که هم موجب افت کیفیت دید می شود و هم خستگی چشم می دهد.


3. اختلالات بالانس عضلات چشم؛ از سوی دیگر در زمان کارهای چشمی، فعالیت گسترده و پویایی جهت هماهنگی حرکات دو چشم صورت می پذیرد و کوچک ترین اختلال بالانس، در کار چشمی طولانی مدت، موجب خستگی عضلات و گرفتگی چشم می شود.


4. اختلالات تطابقی و پیرچشمی؛ ما برای دیدن فاصله های مختلف، تطابق می کنیم: قدرت عدسی طبیعی داخل چشم خود را تغییر می دهیم (مانند تنظیم دوربین عکاسی برای وضوح فواصل مختلف). ضعف این عملکرد در سنین 40 تا 50 سالگی شروع می شود؛ به این وضعیت پیرچشمی گفته می شود که با تجویز عینک های مطالعه درمان می شود. اما صرف انجام کار چشمی طولانی مدت حتی در فرد جوان هم می تواند خستگی و یا حتی اسپاسم تطابقی ایجاد کند که به نوبه خود گرفتگی و خستگی چشم ایجاد می کند.


مراجعه به چشم پزشک و کارشناس یینایی سنجی جهت بررسی از نظر خطای انکساری، اختلال بالانس عضلات چشم و پیرچشمی ضروری ست. هرچند در صورتیکه دید خوبی برای دور دارید (به عنوان مثال دید واضح و راحت برای طولانی مدت برای خواندن زیرنویس تلویزیون دارید)، درباره پیرچشمی، می توانید با مراجعه به داروخانه، عینک مطالعه استاندارد را آزمایش و خریداری کنید.


کم کردن کارهای چشمی، دادن استراحت چشمی (بستن چشم ها، نگاه کردن به دور دست و برخاستن از صندلی و قدم زدن)، پلک زدن فعالانه و تهویه مناسب محل زندگی و کار (و افزایش نسبی رطوبت آن و قرار نگرفتن در معرض مستقیم باد) موجب کاهش علایم خستگی و خشکی چشم می شود.

 

منبع

.بیتوته و هفت سیب



:: موضوعات مرتبط: سلامت باشید!!!، ،
:: برچسب‌ها: چشم,
نويسنده : ☆✰★ҚØЦRØ$Ħ★✰☆


درمان جوش و درمان جای جوش

  

چهاردرمان فوری برای از بین بردن جوش صورت

مراقب باشید از مصرف صابون‌هایی که موجب بروز حساسیت و واکنش‌های آلرژیک می‌شوند، پرهیز کنید و قبل از خواب از خوردن غذاهای خیلی چرب و ادویه‌دار خودداری نمایید چون در بروز آکنه‌ها تاثیر فوق‌العاده‌ای دارند.

تقریبا همه ما این تجربه را داریم که یک روز صبح از خواب بیدار شویم و در حالی که استرس یک قرار مهم را داریم، ناگهان در مقابل آیینه متوجه شویم که یک جوش بزرگ و وقت‌ ناشناس با ظاهری ناخوشایند روی بینی‌مان بیرون زده که شاید حتی بتواند موجب کاهش اعتماد به نفسمان در طول آن روز شود.

متخصصان بهداشت عمومی پوست در کانادا در مقاله‌ای به چند راهکار خانگی ساده و درعین حال موثر برای مقابله با این آکنه‌های بی‌موقع و ناخوشایند اشاره کرده‌اند که به کار بردن آنها تقریبا برای هر فردی میسر است.

 

این کارشناسان توصیه می‌کنند :

1 - با مالیدن مقدار اندکی خمیر دندان روی آکنه می‌توانید به سریع‌تر خشک شدن آن کمک کنید.

2 - همچنین می‌توانید مقداری خمیر زردچوبه تهیه کرده و آن را قبل از خواب روی جوش بمالید و هنگام صبح با آب بشویید.

3 - عسل نیز برای درمان جوش‌های بزرگ مفید است چون خاصیت ضد باکتریای قوی دارد و عفونت را درمان می‌کند.

4 - روغن درخت چای را نیز می‌توانید امتحان کنید. این روغن نیز خاصیت ضد باکتریایی دارد و محصول استرالیا است. روغن درخت چای به کاهش قرمزی و تورم کمک می‌کند و مانع زخم شدن محل جوش می‌شود.

مراقب باشید از مصرف صابون‌هایی که موجب بروز حساسیت و واکنش‌های آلرژیک می‌شوند، پرهیز کنید و قبل از خواب از خوردن غذاهای خیلی چرب و ادویه‌دار خودداری نمایید چون در بروز آکنه‌ها تاثیر فوق‌العاده‌ای دارند.

از بین بردن جای جوش و سایر مطالب درمانی در مورد جوش در ادامه مطلب



:: موضوعات مرتبط: سلامت باشید!!!، جوش و انواع و درمان آن، ،
:: برچسب‌ها: جای جوش, راه حل, درمان سریع, جای جوش,
نويسنده : ☆✰★ҚØЦRØ$Ħ★✰☆


هلو و فواید آن

 همه صفای تابستان یک طرف و خوردن یک عدد هلوی هسته جدای شیرین و خنک یک طرف. اگر بدانید که همین هلوی خوش‌رنگ و لعاب چه خواصی دارد مطمئناً یک جای ثابت در سبد خریدتان را به آن اختصاص خواهید داد.تمام فواید هلو

به گزارش نیک صالحی به نقل از آرمان ؛ هلو کم کالری، سرشار از فیبر، ضداحتباس آب، دوستدار سلامت چشم‌ها و غیره است. با ما همراه باشید تا با گلچینی از خواص این میوه آبدار خوش‌طعم آشنا شوید.

یک میوه کم‌کالری

اگر جزو افرادی هستید که حساب‌وکتاب کالری‌های دریافتی روزانه‌تان را دارید باید بدانید که هلو یک میوه کم کالری است. این میوه خوشمزه سرشار از آب است. اگر دقیق‌تر بگوییم هلو نیز مانند طالبی حاوی حدود 90درصد آب می‌باشد. باید بدانید که هر 100 گرم هلو حاوی حدود 40 کالری است یعنی کمتر از یک عدد سیب یا حتی کمتر از میوه‌های تابستانی دیگر مانند گیلاس. از همه مهم‌تر اینکه شاخص گلیسمی این میوه بسیار پایین است. یعنی اینکه قند موجود در این میوه میزان انسولین را خیلی سریع بالا نمی‌برد و برای همین هم باعث ذخیره و انبار شدن قند نمی‌شود. بهتر است بدانید که هر چه میوه رسیده‌تر باشد شاخص گلیسمی آن بالاتر است.

خواص و فواید هلو برای سلامتی بدن

مقابله با واریس

آنتوسیانین‌های موجود در هلو که به خانواده فلاوونوئیدها تعلق دارد از رگ‌های خونی محافظت کرده و بازگشت خون سیاهرگ‌ها را ساده‌تر می‌سازد. برای همین اگر از بروز رگه‌های آبی رنگ روی پاهایتان ناراحت هستید از این میوه تابستانی خوش‌طعم بهره‌مند شوید. باید بدانید که هلو نیز مانند بیشتر میوه‌ها و سبزیجات منبع خوب پتاسیم محسوب می‌شود که برای حفظ تعادل سدیم لازم است. برای همین اگر از احتباس آب رنج می‌برید (یعنی اینکه آب در بافت‌های بدنتان جمع می‌شود و احساس پف کردگی می‌کنید) لازم است میزان پتاسیم و سدیم بدنتان را تنظیم کنید. برای همین توصیه می‌کنیم هلوی بیشتری میل کنید.

فیبرهای آن

یک عدد هلوی رسیده حاوی حدود 2 درصد فیبرهای غذایی می‌باشد. البته این فیبرها بیشتر در پوست آن قرار دارد و از نوع فیبرهای حلال در آب است و روده‌ها بهتر می‌تواند آنها را تحمل کند. از این گذشته هلو جزو اولین میوه‌هایی است که می‌توان به کودکان داد. فیبرهای موجود در این میوه برای رفع یبوست مفید است. می‌توانید روزانه تا 3 عدد هلو میل کنید البته به شرطی که روده‌های خیلی حساسی نداشته باشید و با دقت این میوه را بجوید.

سلامت قلب

هلو سرشار از آنتی‌اکسیدان‌هایی به نام پولیفنول‌ها است که از اکسایش کلسترول پیشگیری می‌کند و برای همین هم اجازه نمی‌دهد رگ‌ها گرفته شوند. زمانی که رگ‌های شما در سلامت باشند سلامت قلبتان نیز تضمین می‌شود. از آنجایی که بیشتر آنتی‌اکسیدان‌ها و فیبرهای هلو در پوست آن قرار دارد بهتر است که این میوه را با پوست میل کنید. البته لازم است که از میوه‌های ارگانیک استفاده کنید.

هلو با پوستی نرم و گوشت شیرین یکی از بهترین میوه‌ های تابستانی است. هلو موادمغذی بسیاری را با کالری کم و بدون چربی فراهم میکند که میتواند انتخاب بسیار سالمی بعنوان یکی از وعده‌ های میوه روزانه باشد.

 

کنترل وزن
یک عدد هلوی بزرگ فقط چیزی درحدود ۶۸ کالری در خود دارد و فاقد چربی است. خوردن هلو به جای تنقلات چاق‌کننده و پرکالری مثل چیپس، چیزهای سرخ‌کردنی، سیریال‌ها و شیرینی‌جات به شما برای کنترل وزنتان کمک می‌کند. هلو میوه‌ای به طور طبیعی شیرین است و می‌تواند جایگزین خوبی برای بسیاری از قندهای رژیم‌غذاییتان شود. از آن بر روی سیریال، ماست یا پنیر استفاده کنید.

ویتامین‌ ها
هلو حاوی ۱۰ ویتامین مختلف است. یک عدد هلوی بزرگ ۵۷۰ واحد ویتامین A در خود دارد که برای سلامت بینایی بسیار مهم است، و11.6  میلی‌گرم ویتامین C، که آنتی‌اکسیدان و سازنده بافت‌هاست. میزان کمتری ویتامین K و E دارد که حدود ۶ درصد ارزش روزانه را برحسب رژیم‌غذایی ۲۰۰۰ کالری، تامین می‌کند. ویتامین E یک آنتی‌اکسیدان دیگر است، درحالیکه ویتامین K برای توانایی لحته شدن خون در بدن بسیار مهم است. هلو همچنین منبع خوبی از تیامین، ریبوفلاوین، ویتامین B6، نیاسین، فولات و اسید پانتوتنیک می‌باشد.

موادمعدنی
یک عدد هلوی بزرگ ۳۳۳ میلی‌گرم پتاسیم در خود دارد. پتاسیم به شما برای حفظ فشارخون سالم کمک کرده و همچنین از سنگ کلیه و از بین رفتن استخوان‌ها پیشگیری می‌کند. شما روزانه به ۲۰۰۰ میلی‌گرم پتاسیم نیاز دارید. هلو مقداری منیزیم، فسفر، روی، مس، منگنز، آهن و کلسیم نیز فراهم می‌کند. این موادمعدنی از گلوبول‌های قرمز خون، استخوان‌ها و سیستم عصبی بدن محافظت می‌کند.

آنتی‌اکسیدان‌ ها
در یک تحقیق مشخص شد که برخی آنتی‌اکسیدان‌‌های خاص در گوشت و پوست هلو وجود دارد که یکی از مهمترین آنها اسید کلروژتیک است که به از بین بردن رادیکال‌ای آزاد کمک می‌کند–ترکیباتی که بدن شما وقتی در معرض آلاینده‌ها، موادغذایی و محیط قرار می‌گیرد، به آن نیاز دارد تا تاثیرات بالا رفتن سن را کاهش داده و بیماری‌های مزمن را دور کند. این آنتی‌اکسیدان همچنین به دور کردن سرطان کمک کرده و التهاب بدن را کاهش می‌دهد.

فیبر
یک عدد هلوی بزرگ حدود ۱۷ گرم کربوهیدرات دارد که ۳ گرم آن فیبر است. فیبر برای هضم و گوارش خوب غذاها الزامی است و از بروز یبوست جلوگیری کرده و سلامت کلیه‌ها را تضمین می‌کند. فیبر همچنین در تنظیم سطح کلسترول بدن نقش دارد و به کاهش خطر بروز بیماری‌های قلبی کمک می‌کند. خانم‌ها باید روزانه به طور متوسط باید ۲۵ گرم و آقایان ۳۸ گرم  فیبر مصرف کنند.

 

 

منابع کمکی.

گروه نیک صالحی

ایران ناز

امریکن اینفورمیشینز



:: موضوعات مرتبط: سلامت باشید!!!، ،
:: برچسب‌ها: سلامت قلب, هلو, خاصیت هلو, فواید هلو,
نويسنده : ☆✰★ҚØЦRØ$Ħ★✰☆


ریزش مو

درمان ریزش مو

علل و راههای درمان ریزش مو

آیا شما هم از آن دسته هستید که ریزش مو دارید و دلیل و راه درمان آن را نمی دانید؟آیا به پزشک هم مراجعه کرده اید؟یا گمان برده اید ریزش موی شما ارثی است و به آن توجه نکرده اید؟قصد داریم تا در این مطلب به ریزش مو، علل آن و راههای درمان ریزش مو بپردازم.

 

 

سیکل طبیعی رشد مو:

در هر زمانی ۱۰% موهای سر شما در فاز استراحت هستند.بعد از گذشت ۲ تا ۳ ماه، موهای در فاز استراحت می ریزند و موهای جدید به جای آنها می رویند.این رویش حدود ۲ تا ۶ سال بعد تمام می شود.در این فاز، هر تار مو، ماهیانه ۱ سانتیمتر رشد می کند.

بنابراین ریزش چند تار مو در هر روز به عنوان بخشی از این سیکل طبیعی است.اما بعضی افراد بیش از حد طبیعی ریزش مو دارند که این ریزش مو می تواند در کودکان، مردان و زنان باشد.

علل ریزش مو:

علل متفاوتی می توانند سبب ریزش مو شوند.از آن جمله می توان به این دلائل اشاره کرد:

بیماری یا جراحی بزرگ:

یکی از عوامل ریزش مو بیماری یا انجام جراحی است.ممکن است حدود ۳ یا ۴ ماه پس از یک بیماری یا جراحی بزرگ، به طور ناگهانی تعداد زیادی از موهای خود را ازدست دهید که به علت، استرس بیماری یا جراحی است و این ریزش مو موقتی می باشد.

 

اختلالات هورمونی:

از عوامل دیگر ریزش مو اختلالات هورمونی است.اگر مشکل تیروئیدی داشته باشید،چه پرکاری و چه کم کاری،می تواند باعث ریزش مو شود،که برای درمان ریزش مو باید مشکل تیروئید حل می شود.ممکن است هورمونهای زنانه( استروژن) یا مردانه( آندروژن) دچار عدم تعادل شده باشند که باز می تواند از علل ریزش مو باشد.متعادل کردن این هورمونها نیز باعث درمان ریزش مو می شود.

 

هورمون مردانه:

هورمون مردانه(تستسترون) که می تواند به دی هیدروتستسترون(DHT) تبدیل شود، یکی از دلائل اصلی ریزش مو است.این هورمون هچنین می تواند توسط آدرنال و پوست سر هم ساخته شود.

 

چربی پوست سر:

از دیگر عواملی که سبب ریزش مو میشود،چربی زیاد پوست سر است،اگر پوست سر چرب باشد، ریزش مو بیشتر خواهد بود.

 

ارتباط ریزش مو با تغذیه:

مهمترین عامل ریزش مو، می تواند رژیم غذایی نامتعادل باشد.هنگامی که تغذیه فولیکول مو بطور کامل باشد، موی سالم ایجاد می‌شود ولی هنگام تغذیه ناقص این بخش ، سلولهای این ناحیه دچار سوء‌ تغذیه شده و به تدریج می‌میرند و یا وظیفه خود را به درستی انجام نمی‌دهند. کاهش نمک مصرفی ،‌ حذف یا محدود کردن مصرف اسید چرب اشباع ، کاهش مصرف آجیل ، شکلات ، غذاهای سرخ کردنی و پرادویه و مصرف فراوان آب ، سبزی و میوه تازه می‌تواند در جلوگیری از سفید شدن مو و ریزش آن ، ابتلا به شوره سر و شکنندگی مو مفید باشد.رژیم غذایی باید حاوی انواع مواد غذایی باشد.برای کاهش و درمان ریزش مو، غذای پر پروتئین و آهن کافی، لازم است.همچنین مصرف میوه ها، سبزی های تازه، سالادها و…نیاز است.

 

 

 

درمان ریزش مو,درمان قطعی ریزش مو,راههای درمان ریزش مو

درمان ریزش مو

استرس:

 

از دیگر عوامل مهم ریزش مو، استرس، اضطراب، نگرانی و شوک ناگهانی است ،که کاهش و کنترل استرس میتوانید سبب درمان ریزش مو شود.

 

 



:: موضوعات مرتبط: سلامت باشید!!!، ،
:: برچسب‌ها: جلوگیری از ریزش مو, مو, مواد کاهنده ریزش, نریختن مو,
نويسنده : ☆✰★ҚØЦRØ$Ħ★✰☆


صفحه قبل 1 صفحه بعد